rebe-love.cz

Karavan nebo obytňák?

4 v dodávce a pes (zatím) nikde – výměna karavanu za obytňák

Na začátku byla touha jezdit karavanem, tedy obytným přívěsem, na letní dovolené. Připadalo nám vždycky strašně cool, jak ráno člověk udělá jen jeden ospalý krok z postele a uvaří si kafe v kuchyni s výhledem na moře. Až když jsme to zrealizovali a v přívěsu strávili pár týdnů, začali jsme teprve zjišťovat, v čem jsou jeho skutečné výhody a nevýhody.

Náš Hobbík výborně posloužil nejen k tomu, abychom si ujasnili, co vlastně od bydlení na cestách očekáváme. Byl i skvělým zázemím u nás v ČR, když jsme později pořídili zahradu a přívěs tam odstavili. Na komfort toho chytře řešeného 2+1 budeme navždy rádi vzpomínat. Teď už slouží další rodině, která převzala žezlo.

Kolik metrů máš, tolikrát jsi člověkem

Výběrem a koupí „Hobbíka“, tedy obytného přívěsu Hobby 545 KMFe, to v roce 2016 vlastně celé začalo. Ještě předtím, než jsme řekli definitivní NE tehdejšímu (ne)životu, jsme si tenhle malý sen chtěli splnit. Popsali jsme si ideální půdorysné řešení a hledali. Našel se rychle a stav i cena byly tak fajn, že nebylo proč váhat. Jak jsme vybírali a co všechno pro nás bylo při téhle volbě důležité najdete v našem úplně prvním BLOGovém článku.

S přívěsem se člověk neschová
--- S takovou soupravou na nějakou nenápadnost zapomeňte ---

“Hobbík” byl 7,5 m dlouhé a 2,5 m široké stvoření. Patřil tak spíše k delším, ale především nejširším karavanům, které je možné na silnici potkat. Minimálně tedy mezi těmi jednoosými. To mělo svoje jasné výhody ve vnitřním prostoru – nezdá se to, ale uvnitř je právě v šířce znát opravdu každý “pěticentimetr”. Pro řidiče ovšem nejen uvnitř…

První delší cesta - radost i první zklamání

Byli jsme nadšení, karavan byl úžasný. Vše fungovalo skvěle a kratší výjezdy po ČR v něm byly přesně to, co jsme si přáli. Snad jen kromě toho moře za oknem. Zázemí s kompletně vybavenou kuchyňkou, koupelna s pohodlnou sprchou, spaní jako doma. A ten čerstvý vzduch vždycky a všude – paráda.

Osmělili jsme se a vyrazili konečně “ven”, tedy do zahraničí. Řízení auta s přívěsem o hmotnosti 1,6 tuny chtělo trochu opatrnosti, ale nebylo to nic, na co by se nedalo zvyknout. Cesta přes Rakousko do Itálie proběhla hladce, nikde žádný zádrhel. I samotné přejezdy po Itálii byly překvapivě v pohodě a mohli jsme si tak konečně užívat ten obrovský pocit svobody ve volbě místa, kde budeme spát a chvíli i bydlet.

Žít v karavanu je na nás trochu drahá legrace

Začalo nám ale taky docházet, co nás tehdy netrklo a nikdo na to předem neupozornil. Bílá souprava auta a karavanu o celkové délce přes 13 metrů samozřejmě není úplně nenápadná. Spaní “na divoko” nebo také „na volno“ (zkrátka mimo kempy a oficiální stání pro karavany) tak bylo skoro nemožné. Tedy pokud jsme nechtěli trávit veškerý svůj čas bydlením na betonových sběrných parkovištích pro autobusy.

A to jsme nechtěli. Naše naivní plány byly takové, že na pěkném místě auto odpřáhneme a vyrazíme s ním na výlety po okolí. Měli jsme to spojené se zážitkovým vzděláváním, které jsme chtěli praktikovat. Učit se o koloseu přímo v jeho útrobách je to, co jsme se chystali nabídnout našim klukům.

Učení historie přímo v Koloseu
--- Zážitkové vzdělávání - třeba se učit o Koloseu přímo v Koloseu ---

Jenže – s první zkušeností v italském kempu se ukázalo, že “stát” znamená zároveň “platit”. Jasně, žádné překvapení. Jen nás nepřipravené začátečníky prostě zaskočilo, že za auto, karavan a 4 lidi zaplatíme v kempu za jednu noc třeba 50 Euro. A to při několikaměsíčních cestách, které jsme reálně plánovali, znamená náklady, na které jsme připravení nebyli. Počítali jsme s dražším jídlem v obchodech i restauracích, naftou i vstupným na památky. S “pouhým stáním” ale ne. Tedy ne za tyhle peníze…

Změna na obytné auto - vestavbu v dodávce

V roce 2019 se nám konečně podařila koupě naší vysněné zahrady a s tím se Hobbík ocitl v pozici “víkendové chaty”. To bylo přesně pro něj. Žádné dýchavičné přejezdy, pohodička. Chvíli nám to tak vyhovovalo a měli jsme čas řešit, jak dál s naším cestováním. Už jsme měli jasněji o tom, že chceme víc měnit místa pobytu a pokud možno platit pouze za služby, které čerpáme, ne jen za parkování a zdánlivý luxus.

Možností je spousta – integrované obytné auto, polointegrál, alkovna, obytná vestavba… A právě pro tu jsme se nakonec rozhodli.

Vestavba do dodávky, konkrétně Knaus Boxstar Street XL na podvozku Fiatu Ducato, je teď naším domovem. Bydlíme v ní jak na cestách, tak i doma na zahradě. Kempujeme 24/7 a užíváme si to. Když jezdíme, je možné se s tímhle 6 m dlouhým (spíš krátkým) autem schovat leckde i přes jeho bílou barvu a nemalou výšku 3,15 m. Hlavně je ale oproti Hobbíkovi strašně jednoduché se během 5 minut sbalit – vlastně jen zamknout na jízdu šuplíky – a zmizet kamkoli.

S Batofem na cestách
--- S obytňákem se oproti přívěsu člověk schová leckde ---

Výbava nám umožňuje být téměř úplně off-grid

Díky skvělé výbavě tohoto auta a díky ještě skvělejšímu prodejnímu i poprodejnímu servisu pana Satka z Campervans jsme v autě jako v bavlnce. Máme tady 4 pohodlná lůžka – 194 cm dlouhá v zadní části a dokonce 207 cm v “alkovně” nad kabinou. To byl důvod, proč jsme nakonec nevybrali méně nápadnou nižší variantu Boxstar 600. Kluci rostou jako z vody a Ondy už by se na posteli s délkou matrace 175 cm nevyspal.

Batof, jak jsme si Knause doma pojmenovali, má nádrž na čerstvou vodu o objemu 102 l, na šedou z koupelny a dřezu pak 90 l. Na střechu jsme nechali doplnit solární panel 175 Wp a dovnitř baterii LiFePO4 s kapacitou 150 Ah. Když nejsme napojení na síť (což v drtivé většině času nejsme), dobíjíme sluníčkem, případně při jízdě pomocí boosteru. Díky celé téhle kombinaci jsme ve slunečném i zamračeném počasí soběstační téměř neomezeně.

Stání zdarma nebo levně

Relativně skromné rozměry by pro někoho byly možná limitující. My s tím nějaký větší problém zatím nemáme. Jasně, jakmile třeba zmokneme, je pobyt v autě ve čtyřech (skoro)dospělých mezi šňůrami se sušícím se oblečením výzva. Letošní Vánoce jsme si to zrovna mohli vyzkoušet. Spravila to nějaká hra nebo dobrý film. Nic, co by se v rodině, která se má ráda, nedalo zvládnout. A jinak trávíme stejně většinu dne venku.

Knaus Boxstar Street XL v Málaze
--- Batof je dlouhý jen 6 m a může si tak klidně stát i přímo u parku v Málaze ---

Bonusem téměř “osobní” délky je parkování klidně i v centrech měst, když se nám tam zachce zajet. Trajekty na ostrovy jsou s délkou do 6 m také výrazně levnější. Pustí nás teď i na stellplatzy, levnější stání se službami vyhrazená jen obytným autům nepovolující vjezd přívěsů. Vymotali jsme se i při bloudění jednosměrkami v centru nádherné španělské vesničky, kam nás zatáhla navigace.

Zkrátka zatím vnímáme samá pozitiva, která nám žití na cestách zásadně zpříjemnila. Rozhodně to bylo konkrétně pro nás a náš způsob cestování a žití správné rozhodnutí. Jestli by bylo i pro vás si rádi přečteme v komentářích pod článkem nebo na našem FB.

Těšíme se na setkání se všemi cestování-chtivými kamarády…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *